Sofia "Effie", känd från True Talent 2011, och Emma. Två systrar, En blogg.

JULBAK!

Det bästa med julen är för mig självklart själva julafton, när familjen samlas, vi äter gott, umgås, ser på Kalle (för hundrade gången känns det som) och öppnar klappar. Lucia är också en favorit med alla fina tåg och ljus som lyser upp i mörkret. Men sen något som jag tycker om när det kommer till julen är... JULBAKET!!!! Muhahahaha:P

Jag brukar alltid få lite "skäll" av mamsen på juldagarna- eftersom jag bakat så mycket julgodis:P Det hör liksom till traditionen att få lite skäll, haha.

Men jag tycker verkligen att det är roligt att göra julgodis och flera recept är återkommande varje år.

Mitt motto för julbaket är: Ös på med chokladen och nougaten för tusan gubbar! Ho ho ho!



En klassiker som jag brukar byta utseende på. Alltså skifta olika antal choklad i den här grejemojjsen^^ I år slog jag på stort. Jag toppade med vitchoklad, sen mörkchoklad och sen avslutningsvis tog jag nougat^^ Mumsfilibaba! I botten på de här godingarna är det kross av smält socker och rostade, hackade hasselnötter.

 

 

 

Något nytt för i år är dessa minibiskvier. Jag har velat göra sånahär bisviker hur länge som helst nu så i år slog jag till;D

 

 


Jag gjorde egen mandelmassa som själva botten är gjord av. Super enkelt! Först malde jag skållade mandlar (papsen fick hjälpa mig att mala^^) sen blandade jag i florsocker och två äggvitor och blandade ihop. Vips! Egen mandelmassa^^

 

 


Fyllningen till de här varierar. Jag hade två alternativ: Den ena med mjukost och lite arrack. Den andra smör, florsocker och daimkross.

 

 


Men inget tilltalade mig riktigt så jag gjorde egen chokladmousse och hade i krossad dubbeldaim. Sedan smälte jag choklad med apelsinsmak och doppade hela biskvien i det. Mamsen provsmakade och tycker det var jättegott. Så Yeahie me^^

 

 

Och medan jag bakade så satt lillebror Jonas på tradera och tittade på dildos, hahaha:D

 

 

 

 

 

 

//Emma.


Kommentarer

myspace layouts

myspace layouts

It´s Rock N´rooooll! You know what to do guys!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
free counters