Sofia "Effie", känd från True Talent 2011, och Emma. Två systrar, En blogg.

Guess what! We´re back:D

Nu är vi tillbaka efter en helt underbar semester i Italien! Men dock måste jag erkänna att jag känner mig rätt trött, inte undra på när vi hade 530 mil i ryggen när vi körde in här hemma, och då är inte all körning till alla sevärdheter inräknat.

Eftersom vi förra året benade av Venedig, Florence, Pisa, Verona och Garda så gick turen i år till Pompei och Roma!
By the way, vi är riktiga campare så vi hade såklart husvagn:P

En plats som ligger väldigt nära mitt hjärta är Garda. Helt otroligt vackert! Det kändes konstigt nog som att komma hem eftersom vi varit här tidigare. Ett första stopp här var självklart.

Vi låg alldeles vid vattnet, hade högst tio steg ner till sjön. Men eftersom en gångbana låg mellan oss och sjön så var det en hel del gångtrafik, vilket var lite jobbigt när man satt och åt för flera utbrast "Bon appitite!" när de passerade. Det kändes som om man satt i en bur med en skylt över som sa "Här ser ni typiska svenska turister inta sin frukost på ett alldeles typiskt svenskt vis.":P

Maxi stormarknad släng dig i väggen! Det är är matbutik det, haha. Men det fanns vad vi ville ha i alla fall. Om jag talade om hur många Ritter-choklad jag ätit under semestern så skulle ni tappa hakan, haha.

Sedan gick turen till Pompei. För er som inte känner till Pompei så är det en av de städer som vulkanen Vesuvius begravde under ett utbrott år 79 e.kr. Pompei låg under 4 meter pimpsten och lava under hundratals år, staden glömdes bort för att sedan grävas fram igen. Helt otrolig häftig upplevelse och helt ofattbart hur lyxigt och vackert de bodde under den tiden. Marmorgolv, mosaikbeklädda trottoarer och små bassänger att ta emot besökare i.


Väggarna hade varit täckta av målningar. Den här väggmålningen är den mest välbevarade.

Det otäckaste man fick se var dessa gipsstatyer. Det här barnet tillsammans med 10 andra låg intill en mur där de försökt komma över under utbrottet men inte klarat sig. På det här viset låg barnet på när den dog, sedan har den blivit täckt av lava, när lavan sedan stelnat så har där skapat ett tomrum med endast skelett som fanns kvar. Sedan när man grävde ut Pompei och man påträffade dessa tomrum så fyllde man dom med gips och man fick dessa avtryck av riktiga människor.

En hund som blev övergivet under utbrottet. Han var bunden och kom därför inte loss.

Den här gjorde mest intryck på mig. Personen sitter och gråter. Och jag kan inte låta bli att undra om hon eller han var ensam när detta blev.

Amalfi-kusten ska vara världens vackraste kust. Men om jag ska citera min pappa "Aldrig mer!" Det må vara den vackraste kusten men även den mest krångligaste, krokigaste vägen som vi någonsing åkt på! Inte nog med att vägen är smal utan längst sidorna står det även parkerade bilar som gör det ännu smalare. Det tog 3 timmar att åka längst denna kust, en halvtimme hade varit nog. Tillslut blir får man inte det där "wow vad vackert!" Utan illamåendet tar liksom över:P För någon som blir åksjuk lätt så är detta inte något att rekommendera. Men vackert var det!

Och vad gjorde vi sen? Jo vi gick upp och tittade ner i vulkanen Vesuvius! Jonas, Sofia och jag traskade upp med en vandringspinne och vattenflaskan i högsta hugg.

Det var en kilometer man fick gå upp innan man kom fram till kratern. Och i en sån här lutning så kändes det, i alla fall nästa dag! Jag hade träningvärk i baken och föll nästan omkull när jag gick ur bilen dagen efter, haha. Och på nervägen märkte vi att det var lättare att småspringa ner än att gå. Kan riktigt föreställa mig hur amerikanerna (alltid en massa amerikaner vid såna här sevärdheter!) mumlade "crazy swede´s"^^

Tänk dig en stor grushåla, en modell större och Volia! Där har du Vesuvius!

Hade föreställt mig lite action med lava och grejer men icke. Det här är faktiskt en bild rakt ner i kratern. Kan man inte tro va!

Sedan bar det av till Rom och Colusseum! Var en stor arena som tog 55. 000 på den tiden. Gladiatorspel utspelades här.

Det var rätt varmt längst väggarna när vi gick. Med tanke på att det rann floder nerför våra ryggar så ser vi rätt fräscha ut måste jag säga, haha.

Jag har alltid velat se Colusseum på kvällen och det fick jag göra nu! Medan resten av familjen väntade i bilen en bit bort så sprang jag iväg för att få några kort samtidigt som jag hade en envis säljare som var på mig som en hök...

I Forum fanns denna plats där Ceasar brändes efter att blivit mördad.

I från Forum styrdes hela Rom. Allt politiskt skötes härifrån.

Fontana Di Trevi.

Spanska trappan.

Och så hamnade vi inne i Vatikanstaten också!:P Innan jag kom hit visste jag inte att det var möjligt att bli svettig kring benen på det sättet som jag blev då. Kjolen jag bar var inte en kjol när vi kom där ifrån utan liknade mest en blöt handduk som man nästan kunde vrida ur! Först undrar man om det är något fel när det bara forsar utav en, men sen ser man sig omkring på alla andra turister och pustar ut. Och tro det eller ej men det fanns dom som såg värre ut än jag, haha. Var mellan 37-40 grader varmt när vi var i Rom.

Alla dessa statyer på nakna män får mig att inse att de flesta Romare måste ha varit gay. Inget fel i det, men de var faktiskt väldigt fixerade av nakna mänskroppar ... statyer av kvinnor hade sina goodies täckta.

Om ni någon gång planerar att resa till Rom så här Peterskyrkan en plats som ska stå med bland de översta måste-ses. Helt otrolig vacker byggnad som tog andan ur en. Det menar jag! Att man kunnat bygga något så vackert är helt obegripligt. Denna plats finns med i Dan Browns "änglar och Demoner" för er som är ett fan av den. Glöm inte bort Peterskyrkan säger jag!

Och nej, vi kunde inte låta bli att bara passera Garda när vi åkte hemåt utan det fick bli ett stopp här igen.

 

 

 

Sen fick vi en ny vän under resan. Han heter Patrik:P Vilken otrolig nytta vi hade av den här GPS:n som vi fått låna! Han var oss så kära att vi kallade honom vid namn. Haha, ja vet, hettan steg oss åt huvudet:P haha.

 

 

 

 

 

Men tro nu inte att det är lugna puckar här hemma nu! Ack nej. Syrran Linda gifter sig om exakt en vecka så nu är det full fart igen! Tut tut!

 


//Emma.

 

 


Kommentarer
Postat av: natta

härliga bilder

2010-07-17 @ 12:58:42
URL: http://natalies.se
Postat av: matilda

låter härligt :)

2010-07-17 @ 14:04:40
URL: http://hejbus.blogg.se/
Postat av: matilda

Sv: Haha ah , har hört det förut ^^

2010-07-17 @ 15:29:25
URL: http://hejbus.blogg.se/
Postat av: Www.alexandrastyle.se

Såå vackra bilder!!!! Låter helt fantastiskt! Ja det är rätt livat här i grebbestad, dessutom GT karnivalen idag :)



Www.alexandrastyle.se

2010-07-17 @ 15:32:50
Postat av: sarah

jag tyckte den var bra det är skilnad när dom visar så på tv när dom visar hur dom gör...

Jag skratta mycket & så O den var bra tycker jag

2010-07-17 @ 15:39:15
URL: http://klarahs.blogg.se/
Postat av: Matilda =D

Det måste ha varit väldigt rolig resa :D

2010-07-17 @ 16:15:07
URL: http://ttiildahs.blogg.se/
Postat av: sarah

jag kan många filmer dom i bra jag vänar på 3 filmer som ska komma på bio snart

2010-07-17 @ 17:09:07
URL: http://klarahs.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Åh tack! Gud vad glad jag blir! :D



Vilken härlig Italienresa det att ut att ha varit!



Joo det är superbra med mig, hur är det sj?

2010-07-17 @ 20:54:44
URL: http://alexxaandraaa.blogg.se/
Postat av: sara

COOLA konstverk :D

dom gav verkligen intryck på en...

2010-07-17 @ 22:04:23
URL: http://justyours.blogg.se/

myspace layouts

myspace layouts

It´s Rock N´rooooll! You know what to do guys!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
free counters