Sofia "Effie", känd från True Talent 2011, och Emma. Två systrar, En blogg.

De vanligaste matmyterna

Vi matas ständigt med hur vi ska äta och inte äta. Tillslut står man där mitt emellan höstackarna och man väljer fel hur man än gör.
Personligen så försöker jag strunta i allt som tidiningarna skriver om i detta ämne, då de endast försöker sälja tidningar på det. Jag tror inte man kan följa en diet hela livet utan tror att det är bäst att äta vad man vill, men att motionera. Jag har motionerat i flera år nu och det har blivit att jag verkligen tycker om det! Jag tar mina promenader och för mig är det en stund då jag traskar runt själv med MP3:n i öronen och lyssnar på bra musik. Jag blir istället rastlös och lite irriterad om jag inte få ta mina dagliga promenader.

Men om vi ska återgå till maten så kommer här Mythbusters! De vanligaste matmyterna.

Blåbär är antioxidantrikare än andra frukter


Sanning: Det är sant att blåbär är fulla av antioxidanter men det finns andra frukter som är ännu rikare på detta ämne. Den röda vindruvan är en av dessa, mörk choklad likaså. Och vindruvor är ju helt klart billigare att köpa än de blå bären.

Att äta mindre fett hjälper dig att gå ner i vikt

Sanning: Att äta dessa bars eller shakes som är så kända för att få dig att tappa vikt är inte något i längden. Man har blivit så rädd för att få i sig fett och socker, något som kroppen behöver för att fungera. Bara ordet "fett" får människor att dra efter andan. Varför då? Att äta pommes frites är dock helt fel fett, men att skippa smöret på smörgåsen bara för att det är en såkallad "fettfälla" det är bara att göra dig själv en otjänst.

Att äta sent på kvällen gör att jag går upp i vikt

Sanning: Oavsett när du äter så är kalorier kalorier. Personligen äter jag senast vid klockan 18:00 eller 19:00 och då är det middag. Att äta ännu senare gör att kroppen får arbeta med maten hela natten, du sover sämre och du mår sämre.
Däremot så är kvällssnacksen något att undvika då vi gärna slänger oss i soffan med chipspåsen under armen för "svenska hollywood fruar" eller "morden i midsummer" börjar på tv. Men bryt denna onda cirkel, ta en kopp te eller kaffe för att ha något att smutta på.

Margarin är ett sämre val av fett och dåligt för hjärtat

Sanning: Tidigare var det så att margarinet var fullpackat med transfetter som höjer kolesterolet, vilket i sin tur bromsar nedbrytningen av fett i kroppens fettceller, och minskar det goda kolesterolet. Vilket i sin tur ökar risken för diabetes och hjärtsjukdomar. Men nu, efter mycket påtryckningar från konsumentsidan, har margarinet gjorts om och innehåller nu mer hälsosamma fetter. Därför är margarinet bättre än vanligt smör enligt forskare.

Om jag vill gå ner i vikt så ska jag äta lite men ofta

Sanning: Det har ingen betydelse alls för viktnedgången om du äter tre gånger om dagen eller sex gånger om dagen. Utan det är antalet kaolorier som du får i dig som räknas.
Däremot kan de som går ner i vikt med hjälp av mindre portioner vara mer benägna att gå upp i vikt igen. Att äta mindre men ofta kan hjälpa dig att reglera hungern men risken finns att du äter mer kalorier då än om du äter mer sällan.



Källa:msn.se




//Emma.


Kommentarer
Postat av: gollish

sv: aw tackar du , detsamma :)

2010-03-31 @ 18:52:48
URL: http://gollish.blogg.se/

myspace layouts

myspace layouts

It´s Rock N´rooooll! You know what to do guys!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
free counters