Sofia "Effie", känd från True Talent 2011, och Emma. Två systrar, En blogg.

Ett kliv rakt in i 50-talet!

Jag vet inte vad det var som gjorde att jag kände ett sådant begär att göra nässelsoppa till lunch idag. Kanske var det på grund av att  jag såg ett hav av nässlor när jag var ute och promenerade eller kanske var det min klänning som jag bar idag som har en rejäl touch av 50-talet. Ge mig ett huckle, en högaffel och ett nyslaget gärde så platsar jag som handen i handsken mitt i 50-talet. Bara jag slipper mjölka en ko så är jag nöjd...

Men jag plockade i alla fall nässlorna, blev cirka 1 liter. Och eftersom jag känner mig så husmoderaktig idag så ska jag dela med mig av mitt recept, eller rättare sagt receptet från "vår kokbok" (host:P)

För att göra nässelsoppa så behövs nässlor. Så ta ett litermått och gå ut i trädgården och plocka lite. Är bladen väldigt stora så har du kommit till rabarberna, dom ska du  helst inte plocka. Nässlor är små och bränns, så glöm inte handskar. Jag hade 1 liter nässlor till 3 personer. Tryck till nässlorna i litermåttet, annars blir det inte mycket.


Skälj nässlorna noga.

Koka sedan äggen som ska ligga i den färdiga soppan. Låt dom koka 10 minuter.


Oops! Öhmm... ja... tydligen ska man inte klämma till äggen så hårt när man tar upp dom ur kartongen...:P


Ha 1,5 liter vatten i en kastrull med cirka 1 tsk salt. koka upp och häll i nässlorna. Låt koka 5 minuter. Häll av vattnet, men spara det! Häll sedan nässlorna i ett durkslag och pressa ur vattnet med en slev.

Fin hacka nässlorna.



Blanda 1 msk smör med 3 msk vetemjöl. Späd med 2 dl mjölk, inte allt på en gång för att undvika klumpar.

Här får man sedan spä hur man vill. Antigen med grädde, mjölk, vatten eller det spad som sparades när nässlorna hälldes av. Jag tog 2 dl mjölk, 5 dl spad och 3 dl vatten. Mjölken och grädden gör att soppan får en mildare smak. Häll i de hackade nässlorna.


Då jag tyckte att soppan inte blev så fyllig som jag hade hoppats så hade jag även i en grönsaksbuljongstärning.
(Oj vilket långt ord det där blev!) Blev helt perfekt!
Låt koka några minuter, glöm inte att smaka av. Salta och peppra efter smak.


Dela sedan ägget och Voila! Nässelsoppa med ägghalvor!



Och vad tyckte mina två försökskaniner? De tyckte det var jättegott^^ Great success!



Nä, nu vill inte den här 50-tals husmodern leka längre, utan tar ett kliv in i 2000-talet... men jag tar nässelsoppan med mig^^




//Emma.




Kommentarer
Postat av: dadda

Sv: Taack! :D Vattnet var jääätteskönt

2010-05-23 @ 12:51:08
URL: http://chickss.blogg.se/
Postat av: farah

sv: hahah jo jag tror de är dåligt väder överallt ;/

2010-05-23 @ 13:07:55
URL: http://farahmoradii.blogg.se/
Postat av: ☆E M M A ☆

Sv:Okej vad bra!!

Jag har bara sätt snuttar av vissa avsnitt.

Men det värkar bra!

2010-05-23 @ 13:12:17
URL: http://allbyemma.blogg.se/
Postat av: cutecookie

Hej ehj vgd? fin blogg

2010-05-23 @ 15:28:10
URL: http://cutecookie.blogg.se/
Postat av: Anna

Ha ha jag gjorde också nässelsoppa i dag! =)

2010-05-28 @ 16:48:40
URL: http://sweetmiami.blogg.se/

myspace layouts

myspace layouts

It´s Rock N´rooooll! You know what to do guys!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
free counters