Sofia "Effie", känd från True Talent 2011, och Emma. Två systrar, En blogg.

Bannlys förbränningslistorna!

Vila i säng

1 kcal/minut

 

Kontorsarbete eller diska

2-3 kcal/minut

 

Långsam promenad

4 kcal/minut

 

Snabb promenad, hårdstädning, trädgårdsarbete

6-7 kcal/minut

Tungt arbete, joggning i lugnt tempo

9-10 kcal/minut

 

Snabb löpning eller cykling

11-13 kcal/minut

 

Gympa, bollspel, simning, skidåkning, fotboll

7-14 kcal/minut

 

Springa i hårt tempo

17 kcal/minut

 

Springa på maximal motionsnivå

20 kcal/minut

 

Skidåkning, springa och rodd i tävlingstempo

24 kcal/minut

 

 

En sån här förbränningslista möter man titt som tätt på bloggar, även ett diagram där man skiver in vad man ätit under dagen för att få reda på om man ätit för mycket kolhydrater stötter man ofta på.

 

 


Jag måste säga att jag blir rätt så irriterad på allt det här pratet om kaloriförbränning och "syndning." Jag går en promenad nästan varje dag, för att jag tycker verkligen om det! Blir faktiskt rastlös om jag inte kommer ut. Men när jag då ser på en sån här förbränningslista, att man bränner cirka 4 kalorier i minuten om man promenerar jämnfört med om man skulle springa på maximal motionsnivå så färbränner jag 20 kalorier i minuten så tänker man ju "kanske att jag skulle börja springa då, förbränner ju mer kalorier?"

 

 


En annan som är äldre kan genast tänka bort det där. Jag ska inte springa om jag inte själv vill det, vill jag promenera så gör jag det. Hur "bra till" det ligger på en förbränningslista struntar jag i. Jag har blivit så pass mycket äldre att jag struntar i sånt där.

 

 


Men jag tänker på tjejer som är i Sofias ålder, 15 år, också yngre och äldre. Det är sån otroligt stor press på unga tjejer, finns även för killar men det är mest för tjejer, att se ut som fotomodeller. Man ska ha storlek 34-36 för annars är man tjock. Man ska vara blonderad och man ska ha snygga kläder, snygga skor för annars är man inte värd något. Hur ska inte en tjej som inte har allt det där känna sig?

 

 


Sökte på förbränning på google och genast fick jag upp "förbränn maximalt" "Öka din förbränning" "Förbränn dina synder" "Räkna ut hur mycket du kan äta efter att du tränat." Och man förstår ju nu varför så många tjejer idag lider av anorexia. För de matas konstant utav dessa "tipsen" och "råden." Världen är så fixerad utav att vara smal! På 17-1800-talet var det det värsta man kunde vara. Att vara smal var otroligt fult. Man skulle ha kurvor, man skulle se ut som en kvinna och inte som ett utmärglat lik. Men bara man kommer i 34-36 så spelar det ingen roll att man ser ut som ett lik, eller?

 

 


Varför kan man inte vara nöjd med hur man ser ut? Alla är vi olika och det är så det ska vara! Strunta i alla dessa förbränningslistor och ditt och datt, vill du motionera så gör det för att det är kul, inte för att det förbränner mest kalorier.

 

 

 

 

Var nöjd med dig själv.

 

 

 


//Emma.


Kommentarer
Postat av: Anonym

sv; japp,tack! vad ska ni göra i helgen då?`:)

2010-05-15 @ 11:10:21
Postat av: Helena

Sv: Jag med!



Ja det är kanonbra, med dig då Emma? :)

2010-05-15 @ 11:17:46
URL: http://helenaengstrom.blogg.se/
Postat av: pimpXprincess

Bra inlägg! :)



Svar: Nej, chips är inte favoriten här. Hehe!

2010-05-15 @ 11:30:56
URL: http://pimpxprincess.blogg.se/
Postat av: DG

Nice blogg

2010-05-15 @ 12:42:57
URL: http://dergham.blogg.se/
Postat av: Lola May

Hur orkar man?

2010-05-15 @ 13:34:39
URL: http://lolamay.blogg.se/
Postat av: Eva

Du har sááá rätt. Att vara tonaring idag maste vara ett helvete. Redan pa "min tid" var det illa. Jag var 1.64 cm och vägde ca 62 kilo. Jag tyckte jag var tjock. Det var jag förstas inte, men känslan fanns. Och kanske är det den känslan som envisades med att sitta kvar, som gjorde att jag blev tjock till slut... (det spelade ju ingen roll, man dög ju inte och var inte smal nog om man vägde över 53-54 kilo, da kunde man ju lika gärna äta) Men idag är det ännu värre!

2010-05-22 @ 09:26:30
URL: http://evaochalliahs.blogg.se/

myspace layouts

myspace layouts

It´s Rock N´rooooll! You know what to do guys!:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
free counters